Port morski w Rotterdamie zaliczany jest do największych portów w Europie. Co warto o nim wiedzieć? Jak dużą powierzchnię zajmuje i jakimi możliwościami przeładunkowymi dysponuje? Co decyduje o tym, że właśnie ten port zaliczany jest do największych spośród portów europejskich? Odpowiedzi na wszystkie najważniejsze i zarazem najczęściej zadawane pytania związane z tym tematem, znaleźć można w poniższej publikacji. Zapraszamy do uważnej lektury naszego wpisu!
O tym, że port w Rotterdamie pełni niezwykle ważną rolę w Europie, ale i na świecie, decyduje szeroka dostępność tego miejsca nawet dla największych statków morskich. Dodatkowo warto wspomnieć i o tym, że dzięki najnowocześniejszej infrastrukturze wdrożonej w porcie, możliwe jest sukcesywne transportowanie ładunków każdego rodzaju. To wszystko sprawia, że port morski w Rotterdamie jest portem uniwersalnym. To też decyduje o tym, że jego rola na obszarze Europy i całego świata, jest tak ogromna.
Ważna pozycja portu
Port w Rotterdamie – położenie i wielkość
Największy europejski port morski znajduje się w Holandii, w Rotterdamie i jest położony nad Morzem Północnym, w delcie Renu i Mozy. Z uwagi na bardzo korzystne położenie portu, możliwe staje się wykorzystanie dróg śródlądowych skierowanych do centrum Europy.
Port w Rotterdamie zajmuje powierzchnię 105 km kwadratowych, co umożliwia przyjmowanie i obsługę największych jednostek oceanicznych. Ponadto port rozciąga się także wzdłuż kanału Nieuwe Waterweg na liczącym 40 km odcinku od Rotterdamu do Maasvlakte. Warto również wiedzieć, że przez port w Rotterdamie przebiega kilka głównych torów wodnych, a sam port składa się z kilkunastu kanałów oraz kilkudziesięciu basenów portowych. Do tego wyróżnia się część historyczną portu zlokalizowaną w samym centrum Rotterdamu, Delfshaven, zespół Maashaven/Rijnhaven/Feijenoord oraz porty Nieuw-Mathenesse, Waalhaven, Vondelingenplaat, Eemhaven, Botlek oraz Europoort.
Nawigacja w porcie
Określany mianem największego portu morskiego w Europie, port w Rotterdamie wyróżnia się maksymalną głębokością na poziomie 24 m. Dzięki temu właśnie możliwe staje się przyjęcie tam największych statków świata. Warto dodać, że w tym celu także pogłębiono do 23 m tor wodny Eurogeul oraz zadbano o to, by go wydłużyć do długości 57 km.
Port słynie z rocznej obsługi blisko 550 milionów ton towarów, generując przy tym około 3,5 % PKB w Holandii.
Innowacyjne rozwiązania portowe
Infrastruktura wdrożona w porcie morskim w Rotterdamie jest na wskroś nowoczesna, dzięki czemu można mówić o skutecznym zastosowaniu najbardziej innowacyjnych rozwiązań technicznych. Tym samym w porcie zastosowano takie rozwiązania jak czujniki zamontowane wodzie, wzdłuż nabrzeży, budynków, murów i dróg. Dzięki tym czujnikom można na bieżąco mieć dostęp do rzeczywistego stanu pogody, poziomu wód, siły i kierunku wiatru czy tak ważnej widoczności. Dostęp do tych danych pozwala na skuteczną pracę w porcie oraz zwiększenie do maksymalnego poziomu płynności tejże właśnie pracy.
Największy udział wyładunkowy w Rotterdamie
W największym w Europie porcie morskim w Rotterdamie największy udział ma wyładunek ropy naftowej oraz przeładunek kontenerów. W porcie w Rotterdamie znajduje się specjalna infrastruktura dedykowana bezpiecznemu przeładunkowi chemikaliów, rud metali, ładunków ciekłych i suchych, pojazdów, jak i ładunków mrożonych. Warto również wspomnieć i o tym, że w porcie w Rotterdamie dokonuje się także przeładunku kontenerów ze statków oceanicznych, na statki fiderowe. Te następnie płyną do mniejszych portów europejskich.
Co więcej – bazując na dostępnych danych statystycznych, można się dowiedzieć, że około 40% towarów przybywających do Europy (i to nie tylko drogą morską, ale również rzeczną, koleją czy drogami), przeładowywanych jest właśnie w Rotterdamie. Od 2019 roku również port w Gdańsku współpracuje z portem w Rotterdamie. Nasz gdański port wdrożyć specjalny system cyfrowy, który pozwala klientom za pośrednictwem internetu znaleźć najszybsze i optymalne połączenie czy to kolejowe, ciężarowe, czy też morskie, do i od portu w Gdańsku. Takie rozwiązanie jest obecnie niemal na wagę złota! Warto dodać, że import z portu w Rotterdamie do portu w Gdańsku zajmuje średnio około 4 dni.